SAM houdt van een goed gesprek. Zeker als het gaat om de inzetbaarheid van medewerkers. Veel organisaties kennen de gesprekscyclus, waarin het vooral gaat over functioneren en ontwikkeling. SAM vindt dat een gemiste kans. Er is nog zoveel meer dat van belang is om te bespreken. Hoe pak jij dat aan? Als je liever alle aspecten in je inzetbaarheidsgesprek meeneemt, dan heeft SAM hier een handige tool die je helpt bij de voorbereiding van jouw goede gesprekken.
Hoe werkt het?
De Dialoogkaart kun je voor jezelf als check gebruiken bij het voorbereiden van je inzetbaarheidsgesprek. Daarnaast kun je de Dialoogkaart ook inzetten om de medewerker te prikkelen om vooraf na te denken over de eigen inzetbaarheid.
Wat levert het op?
Met de Dialoogkaart maak je je gesprekken persoonlijker en menselijker, omdat je vanuit maatwerk het gesprek specifiek afstemt op je medewerker. Het helpt ook om soms lastige onderwerpen op een laagdrempelige manier op tafel te krijgen. Verder voorkomt deze tool eenzijdig inzoomen op slechts één aspect van het functioneren en wordt ook preventie makkelijker. Het vroegtijdig signaleren en bespreken voorkomt grotere problematiek bij medewerkers. Bovendien wordt ‘gewoon praten over inzetbaarheid’ gemakkelijker onderdeel van de organisatiecultuur.